Aandacht voor aarding

In de weken na het ongeluk in mei, waarbij ik nogal wat letsel opliep, merkte ik dat ik langere tijd niet goed geaard was: blijkbaar was het beter voor mijn herstel om even niet teveel aanwezig te zijn in mijn lichaam. Ik hoor echter ook van mensen om me heen en van collega’s die in de praktijk werken, dat veel mensen in deze corona tijd, meer moeite hebben om zich goed met de aarde te verbinden. Er gebeurt ook nogal wat in de wereld om ons heen wat angst en onzekerheid geeft en invloed heeft op onze persoonlijke situatie. Daarnaast hebben wij als aardebewoners te maken met het feit dat ook de trillingsfrequentie van de aarde hoger wordt (zie de nieuwsbrief van april). Hoe kun je er zelf voor zorgen dat je wat beter geaard bent?

Aarding gaat over de verbinding met de aarde: vanuit de natuurkunde is bekend dat een aardekabel ervoor zorgt dat (overtollige) stroom afgevoerd kan worden naar de aarde, zodat een elektrisch systeem niet wordt opgeblazen.

Wij zijn energetische wezens: door ons lichaam stroomt de levensenergie die voortdurend veranderd door invloeden van binnenuit en van buitenaf. Ook voor ons is een goede verbinding met de aarde van belang om energie te kunnen afvoeren naar de aarde én om de energie van de aarde die ons voedt, weer op te nemen zodat we ons goed voelen en goed kunnen functioneren.

Je aarding kan fluctueren door de dag heen; zo hebben sommige mensen als ze ’s morgens wakker worden, echt even tijd nodig om te aarden en in hun lichaam te landen. Maar ook lichamelijke pijn, spanning, heftige situaties of emoties die je ervaart of moeheid, kunnen maken dat je minder geaard bent. Je kunt dan het gevoel hebben dat je niet goed in je lichaam zit, alsof je alles van een afstand meemaakt, of dat je helemaal geen emoties voelt, terwijl je die wel zou verwachten. Het kan ook zijn dat je juist helemaal wordt meegesleurd door emoties en daar weer moeilijk uitkomt. Dat je snel overprikkeld of moe bent, doordat je moeilijk af kan voeren wat er allemaal binnenkomt. Fysiek kun je merken dat je tegen voorwerpen opbotst of je verstapt, struikelt, het kan ook zijn dat je je moeilijk kunt concentreren en er niet helemaal goed bij bent.

Wanneer je hier last van hebt of als je in bepaalde situaties goed geaard wil zijn (bijv. bij een tentamen of presentatie), lees dan hieronder wat je kan helpen om je aarding te verbeteren:

Tips:
Fysieke activiteiten, zoals sporten, wandelen, maar ook in de natuur zijn; bewust wat dieper ademhalen en voelen hoe de lucht naar binnen en weer naar buiten stroomt; jezelf bewust ontspannen en met je aandacht in je lichaam zijn. Op blote voeten lopen, vooral buiten, in de tuin (aarde) werken, languit op het gras liggen.
Bij spanning: voer stress af door je vingertoppen tegen je voorhoofd te leggen, zodat het bloed weer naar je voorste brein gaat en je weer helder kan denken; adem rustig naar je buik, voel hoe je weer ontspant.
Misschien zijn er specifieke oorzaken (ergens niet willen zijn, angstgevoelens, afkeer) waardoor je niet goed aardt; kun je daar wat aan veranderen? En zit je in een lastig gesprek? Zet je beide voeten op de grond in plaats van je benen over elkaar te kruisen.
Douchen en jezelf schoonspoelen (alles van je af laten spoelen, ook innerlijk) en met aandacht afdrogen werkt aardend evenals massage. Je kunt ook zelf om beurten over je bovenarmen wrijven, dan je bovenbenen, vervolgens je stuitje en nog even op je voetzolen het punt in het midden naast de bal van je voeten masseren.
Met slapen verbeter je ook je aarding, evenals met eten wanneer je daaraan toe bent.

Mocht je geen baat hebben bij bovenstaande tips en het gevoel hebben dat je ook last hebt van aardingsproblemen, maak dan eens een afspraak voor een consult waarin ik niet alleen met je kijk naar mogelijke diepere oorzaken die je belemmeren om goed geaard te zijn, maar waarbij ik ook met remedies of andere procedures kan werken om dit te verbeteren.

De universele wet van energie

 

Albert Einstein ontdekte al dat alles energie is. Alles bestaat uit kleine deeltjes, atomen, elektronen, die met elkaar een trillingsfrequentie hebben. Ook je lichaam, je cellen en organen hebben een eigen frequentie. Maar ook niet-materiële zaken, zoals gedachten en emoties zijn een vorm van energie met een eigen frequentie. En op trillingsniveau staat alles met alles in verbinding en heeft invloed op elkaar. Denk maar eens aan wat je ervaart als je in kamer komt waar ruzie wordt gemaakt, of in een ruimte waar harmonie is en mooie muziek klinkt. Of hoe je je voelt als je denkt aan iets vervelends wat je hebt meegemaakt of juist aan iets wat je fijn vond. Wij worden dus beïnvloed door energie uit onze omgeving, maar hebben daar zelf ook weer invloed op. Hoe werkt dat laatste dan precies?

Volgens de universele wet trekt iedere vorm van energie soortgelijke energie aan (resonantie). Energie volgt aandacht, dus waar je aandacht aan geeft, dat ‘groeit’. Je zou ook kunnen zeggen dat je met je aandacht ergens voeding aan geeft, en dat wat je uitzendt dus van invloed is op wat je vervolgens aantrekt en ervaart. In het dagelijks leven gebeurt dit voortdurend: zo trek je met positieve gedachten, positieve ervaringen, maar voed je met angst gedachten ook ervaringen van angst.
Als je begrijpt, hoe volgens deze wetten de wereld, jijzelf en je lichaam functioneert en je wil hier zelf invloed op uitoefenen, is het zaak om je bewust te worden van je gedachten, je overtuigingen en je gevoel en de verbanden te zien met je situatie om bewust je gewoonte-patronen te kunnen veranderen. In de consulten in mijn praktijk komen vaak ook puzzelstukjes en verbanden boven die je hier bewust van maken. Door af te stemmen op wat voor jou klopt en goed voelt ga je zelf achter het stuur van je leven zitten. Zo trek je vanuit bewustzijn aan waar je je werkelijk van binnenuit mee wil verbinden.

Anders kijken naar het corona virus

Door de pandemie die ontstaan is met het corona virus, hebben we allemaal te maken met ingrijpende veranderingen in onze levens. De economie wordt dusdanig geraakt, dat we de toekomst op dit moment nog niet kunnen overzien. Wereldwijd zijn mensen besmet met het virus, die soms moeten vechten voor hun levens en zijn er anderen die hun dierbaren verliezen. Daarbij komt ook bij mij de vraag boven welke betekenis deze gebeurtenissen hebben op een diepere laag. De kalender van de Maya’s, de Tzolkin, waar ik in de nieuwsbrief van december over schreef, geeft hier meer inzicht in.

We leven in een tijd leven waarin de evolutie van de aarde gericht is op verandering: door de mens gecreëerde misstanden komen boven, denk maar aan de vervuiling van de aarde, de stikstof en pfas problemen, de vluchtelingenstromen en de oliecrisis. Er is op allerlei terreinen vernieuwing nodig op een fundamenteel niveau.

Sinds 2012 al is de trillingsfrequentie van de aarde aan het verhogen, wat ook van invloed is op ons als aarde bewoners, want wij hebben ook een eigen trillingsfrequentie en worden hierdoor ‘uitgenodigd’ om die mee te verhogen. Dat kan gepaard gaan met klachten, slecht slapen, veel dromen, oude ballast uit het verleden die bovenkomt. Met daarbij ook veranderingen in het magnetische veld van de aarde wordt onze rechter hersenhelft sterk geactiveerd, die te maken heeft met creativiteit, verbeeldingskracht, intuïtie, helder weten, zingeving, denken in mogelijkheden. Zo hebben we in de afgelopen jaren al heel veel innovatie gezien zoals bijvoorbeeld in de energie transitie en dat is ook hard nodig.

We hebben dus de mogelijkheid om ons bewustzijn te verhogen. En het lijkt erop dat het coronavirus een katalysator is in het vernieuwingsproces waar we in zitten. De Tzolkin laat ons zien dat dit virus vraagt om ons bewust af te stemmen op wat we belangrijk en van waarde vinden in en voor het leven hier op aarde. Zodat we vanuit nieuwe normen en waarden kunnen zorgen voor verandering. Ook als het om moed vraagt om oude systemen los te laten, die de vernieuwing tegenhouden.

De energetische lading die volgens de Tzolkin is verbonden met het corona virus heeft te maken met visie en stabiliteit. Je kunt dit illustreren met het beeld van een adelaar die vanuit een veilig nest hoog opvliegt en het geheel kan overzien, maar met zijn superscherpe ogen ook details kan waarnemen. Maar hoe vertaal je dit naar onze huidige situatie?

De beperkende maatregelen waar we ons nu aan houden, maken dat we meer thuis moeten blijven. Ik hoor verhalen van mensen die gaan opruimen of klussen aanpakken die waren blijven liggen, hun huis (basis) op orde brengen. Of die met de kinderen overdag thuis gaan zorgen voor structuur in de dag. Er is minder afleiding, meer rust op straat nu verleidingen en verplichtingen buiten de deur wegvallen.

Dat maakt ook dat onze aandacht meer op onszelf wordt gericht. Wat neem je daarbij innerlijk waar: het ene moment misschien angsten en zorgen; het andere moment plezier of genot als je even lekker in de zon gaat zitten. Je kunt je ook bewuster worden van wat voor jou in je leven kloppend is en wat niet langer meer bij je past. Dat kan gaan om gewoontes, praktische zaken, maar ook om relaties of het werk dat je doet. Daarover praten of dit delen met anderen, kan je meer helderheid geven om te voelen welke veranderingen voor jou passend zijn. Dat helpt je om dichter bij jezelf te komen en je eigen kracht te ervaren. Dat gaat over stabiliteit van je eigen basis.

Tegelijkertijd zien we in deze dagen dat het ieder-voor-zich gevoel minder groot lijkt te zijn: minder voordringen, meer respect door het afstand houden. Er ontstaan allerlei tekenen van saamhorigheid en compassie: we zijn ons sterker bewust dat we met elkaar verbonden zijn. Zorgmedewerkers draaien overuren, vrijwilligers bieden zich aan om anderen te helpen, mondkapjes te naaien, boodschappen voor anderen te doen of contact te leggen met mensen die alleen zijn. We beseffen wat nu belangrijk is en ervaren hoe fijn het is als we daar aandacht aan besteden. Zo zijn er nu naast de dagelijkse stroom van berichten over de slachtoffers van het virus, gelukkig ook berichten over positieve initiatieven die ontstaan.

Wat belangrijk is in dit hele proces, is om je bewust te zijn waar je op afstemt. Je hebt zelf keuze en maakt voortdurend keuzes. Er is een universele wet die aangeeft dat je aantrekt wat je uitzendt, dus met je gedachten creëer je je werkelijkheid. Heel concreet op dit moment is de energie die meekomt met de voortdurende berichtgeving over de slachtoffers en de negatieve gevolgen van het corona virus. Wat doet die met jou?

De berichten genereren een collectief gevoel van zorgen, angst en onzekerheid. Natuurlijk is het belangrijk op de hoogte te zijn van wat er gebeurt en nodig is aan maatregelen, maar je kunt er bewust voor kiezen om hier niet de hele dag naar te luisteren en over te praten. Je kunt die angstgedachten stoppen en je richten op wat je werkelijk wilt laten groeien. Angst doet de energie terugtrekken, is belemmerend, terwijl liefde ruimte geeft en helend is; liefde verbindt door alles te omsluiten.
Als je het moeilijk vindt om van die gedachten los te komen, kan deze oefening je helpen.

Je kunt andere gedachten kiezen die je een positief perspectief en een goed gevoel geven. Je kan die delen met anderen. En ervoor kiezen om iedere dag goed voor je eigen energie te zorgen: weet je van jezelf wat jou energie en plezier geeft, wat maakt dat je je goed voelt? Waar je passie voor voelt en blij van wordt?

Besef dat wanneer je je daarop richt, jouw trilling veel hoger is dan wanneer je mee gaat trillen met dat wat angst en zorgen genereert. En dat je met een hogere trilling een positieve bijdrage geeft aan het collectieve energetische Veld, waarmee we allemaal verbonden zijn en door beïnvloed worden. Ieder mens is uniek en heeft talenten; ieder mens is deel van het grote geheel en neemt daarin een unieke plek in. Zo maken we de wereld met elkaar lichter en mooier!

Ongewenste gedachten loslaten

Ongewenste gedachten loslaten.

Zoek een houding waarin je je kunt ontspannen en adem met al je aandacht een paar keer rustig in en uit. Laat spanning die je in je lichaam tegenkomt los en zoom wat uit van je gedachten (evt. met een visualisatie die helpt om afstand te creëren). Zoek dan contact met je hart: het kan helpen een hand op je hart te leggen of je voor te stellen dat je via een opening in je borst, in- en uitademt met je hart. Stel jezelf gerust dat ondanks alles wat er is of gebeurt, je een liefdevol wezen bent, dat je vertrouwt op het leven en dat je veilig bent. Neem hier de tijd voor en voel of dit bij je landt en je hierin kan ontspannen. Je hart oordeelt niet en maakt het makkelijker om te dealen met wat er om je heen gebeurt.

Nieuwsbrief Lente 2019

Hoe is jouw energiebalans?

Het is volop lente en wie geniet er niet van die mooie dagen en alles wat groeit en bloeit? Loop je desondanks aan tegen energie-dips, (voorjaars)moeheid of andere klachten, of heb je behoefte aan wat inspiratie, lees dan verder:

In deze nieuwsbrief:

Tips bij loopneus, jeukende ogen of benauwdheid

Kinderen in deze tijd

Epstein Barr besmetting: de verborgen epidemie

Gezond met selderijsap

Workshops en Cursusssen

Boekentip: Stop de rush!

Lees verder en geef je hier op om mijn volgende nieuwsbrieven meteen te ontvangen.

Nieuwsbrief januari 2019

Energie en plezier in het nieuwe jaar!

Het stilstaan bij de overgang naar het nieuwe jaar was weer een mooie kans om aandacht te geven aan wat jij belangrijk vindt! Beseffen dat JIJZELF achter het stuur van je leven zit en ook daadwerkelijk doen wat voor jou klopt geeft geweldige energie en plezier!

In deze nieuwsbrief:

Vernieuwde website
Nieuw! Workshop Energie in Balans

Nieuw! Workshop de Kunst van het Spiertesten
Vergoeding door Zorgverzekeraars
Tarieven
Boekentip

Lees verder en geef je hier op om mijn volgende nieuwsbrieven meteen te ontvangen.

Vergoeding Kinesiologie in 2019

Nu de zorgverzekeraars hun premies en vergoedingen voor het komende jaar bekend maken, is het belangrijk om te weten of je kinesiologie behandelingen ook in 2019 worden vergoed! Zo maakte vorige week de CZ zorggroep bekend dat ze in 2019 meerdere behandelingen die vallen onder alternatieve geneeswijzen, niet meer vergoeden vanuit de aanvullende verzekering.

Kinesiologie wordt in 2019 nog wel door CZ vergoed! (In de Telegraaf en de Volkskrant stonden foutieve publicaties, waarin werd geschreven dat ook kinesiologie zou vervallen).

Voor wie overweegt om over te stappen naar een andere zorgverzekeraar nog een tip: wist je dat je een aanvullende verzekering bij een andere maatschappij kunt kiezen dan waar je basisverzekering is ondergebracht? Zo kun je de polis kiezen die het beste bij je past, ook op het gebied van kinesiologie. Voor de aanvullende verzekering geldt geen eigen risico.

Certificaat Touch for Health Instructeur!

Ik voel me rijk en dankbaar na een prachtige trainingsweek van verdieping en inspiratie rondom Touch for Health! Dank aan Paulien en mijn geweldige collega’s met wie ik deze reis mocht maken! Nu helemaal klaar en geïnspireerd om dit mooie materiaal te delen en verder de wereld in te brengen! De plannen voor een workshop, kennismakingsdag met spiertesten en de Touch for Health modules, liggen al klaar. Nu op zoek naar een geschikte locatie in Kennemerland/Bollenstreek: meer informatie volgt!

Nieuwsbrief Voorjaar 2017

Metta-4-you en meer…

Met het vooruitzetten van de klok, is het voorjaar volop begonnen: op deze mooie dagen met zoveel zon-uren en hoge temperaturen barst de natuur los en zie ik hier in de bollenstreek de velden per dag verder kleuren met narcissen, hyacinten en tulpen! Een feestje van licht en kleur na de wintermaanden, dat je hart doet opspringen!

In deze nieuwsbrief

  • Metta-4-you: een nieuwe rubriek op mijn website
  • Hoera het is voorjaar! Maar ja, die pollen…..
  • Hooggevoelig…?
  • Bewust met Voeding
  • Boekentip: Hoogsensitiviteit in het dagelijks leven

Lees de nieuwsbrief hier en geef je hier op om mijn volgende nieuwsbrieven meteen te ontvangen.

Praktijkinformatie

Metta4balance, praktijk voor kinesiologie en coaching
Abraham van der Hulstlaan 4
2121 XM Bennebroek

T 06-1443 8483
M info@metta4balance.nl
Route

Aangesloten bij

Kvk nr. 53915828
RBCZ registratienr. 180824R
VBAG lidmaatschapsnr. 21810009