Tips voor verbinding met jezelf

Mijn dochter verbleef onlangs een paar weken in Azië in niet-toeristische gebieden en ervoer aan den lijve hoe leven in de natuur en een andere leefstijl haar dichter bij zichzelf brachten. Ook in het contact met lokale bewoners viel haar op hoe gelukkig mensen waren ondanks of dankzij (?) de eenvoud van hun leven daar. Anders dan in de westerse cultuur met zoveel meer technologie, materiele afleidingen en overprikkeling. Waar het hoofd, het denken en het verstand behoorlijk dominant zijn en we een groot deel van de tijd bezig zijn met straks of gisteren, met doelen en deadlines.
Waar we voor een groot deel worden meegesleurd en bepaald door onze omgeving. 

Herken je dat ook in jouw leven? Dat je aanloopt tegen een gevoel van zóveel ‘moeten’, voortdurend prikkels die je soms lijken voort te stuwen waardoor je niet meer toekomt aan luisteren naar jezelf, soms niet eens meer kan voelen of je wel op je ‘eigen spoor’ zit in het leven, aan het doen bent wat je graag wil doen en zinvol vindt?

Om daar wat vrijer van te zijn kun je eens kijken naar deze tips: wellicht zijn sommige al deel van jouw leefstijl, maar haal je er iets uit, waar je mee wil experimenteren om te ervaren wat het doet voor jouw innerlijke verbinding:

*Elke dag op vaste momenten even stoppen voor me-time: waarnemen hoe het met je gaat. Hoe is het met je lijf? hoe voel je je nu? Is er iets waar je behoefte aan hebt, waar je nu blij van zou worden? Zijn er emoties? gedachten?
*Aandacht geven aan wat je ervaart, denkt en voelt door erover te schrijven in een dag- of schrijfboekje. Vaak kom je al schrijvend in diepere lagen en krijg je meer zelfinzicht.
*Wanneer je turbulentie ervaart van binnen, probeer dan eens te kiezen voor ‘niks doen’, het er gewoon maar even laten zijn, in plaats van het te moeten oplossen. Het niet wegduwen, maar in verbinding blijven met alles wat je voelt en ervaart en de rest overlaten aan jouw/de natuur.
*De ademoefening die hier staat dagelijks doen.
*Jezelf eraan herinneren dat er ook een ander deel in jezelf is: van ontspanning, rust en vrede waar je verbinding voelt met het grotere en daar vaker even naar toe gaan.
*Vaker de stilte opzoeken, jezelf oefenen om je hoofd even ‘uit’ te zetten. In de stilte ga je misschien de fluisteringen van je ziel horen en krijg je waardevolle ingevingen of inzichten.
*Een paar keer per week de natuur ingaan: ook wij zijn natuur! Daardoor vaak een plek om de verbinding met jezelf (terug) te vinden.
*’s Morgens een (half) uur eerder opstaan om in alle rust wakker te worden, te mediteren of wat yoga te doen of vóór het ontbijt buiten wandelen.
*Na een ochtendritueel zoals hierboven, even stil zitten en een intentie laten opkomen voor de dag. Dat kan een gevoel of kwaliteit zijn, zoals: met lichtheid door de dag gaan, vrede voelen, blijheid, jezelf meer waarderen enz. En op latere momenten van de dag daar bewust weer even contact mee maken.
*Je telefoon een (paar) uur per dag wegleggen.
*Jezelf oefenen om minder te oordelen, maar dingen te horen of te zien zoals het is, zónder er iets van te vinden. Dingen gebeuren gewoon. Dat kan een hoop stress schelen!
*Dagelijks (‘s avonds) even terugkijken en je 3 (of meer) dingen herinneren, waar je dankbaar voor bent en dat gevoel door je heen laten stromen.
*Elke week een (paar) uur dingen doen voor jezelf, waar je plezier in hebt en helemaal in kan ontspannen

Ieder mens is uniek en deze lijst kan nog veel langer. Ook jij hebt misschien weer andere manieren om je ontspannen en verbonden met jezelf te voelen. Ondersteun jezelf in onrustige tijden door die ook in te zetten!

Scroll naar boven